3 tips voor zzp’ers om de juiste doelgroep te kiezen, zodat acquisitie vanzelf gaat

Eén van de redenen, dat zzp’ers moeite hebben met efficiënte acquisitie, heeft te maken met het niet of niet goed  kiezen van een doelgroep of je eigen niche. Je wilt dan eigenlijk iedereen of in ieder geval teveel mensen helpen, waardoor het heel lastig om je boodschap over te brengen.

Dit maakt, dat je veel actie moet ondernemen om zichtbaar te worden. Dat kost dus veel tijd en energie, dus ook geld. De effectiviteit van jouw boodschap verliest zijn kracht, doordat deze zo algemeen is. Kortom, je werkt keihard aan je bedrijf, je zaait heel veel, maar je oogst is minimaal. Je schiet nl. met hagel in de wilde weg in plaats van scherp te schieten en een zwaardere kogel te gebruiken, zodat je je prooi ook binnenhaalt.In mijn bedrijf kom ik veel zzp’ers tegen, die wel een doelgroep willen kiezen, maar er toch niet uitkomen dat alleen te doen. Ze komen er niet uit en draaien in hun hoofd in kringetjes rond.

Deze week heb ik twee ondernemers met dit vraagstuk geholpen. Toeval bestaat niet… het thema van de week. Beiden worstelden met het formuleren van een marketing-boodschap, die de interesse wekt van potentiële klanten en ambassadeurs.

Eén van twee zei net nog: “Ik had ook het gevoel te blijven hangen met mijn bedrijf. Rond te draaien in rondjes in mijn hoofd. Ik miste structuur en had steeds maar het idee, dat ik nóg meer moest leren op mijn vakgebied. Ik had gevoel gewoon nog niet goed genoeg te zijn.

Voor beiden gold, dat toen ze eenmaal hun doelgroep hadden bepaald, die bij hen paste, hun marketingboodschap er zo uitrolde. Ze wisten nl. veel beter, welke waarde ze voor hen konden leveren. Ze kregen direct ideeën voor verkoopgesprekken en vlogs.

3 tips bij het bepalen van je doelgroep

  • Met je hart kiezen
    Op het moment dat je alleen maar met je hoofd jouw doelgroep kiest, dan loop je snel op een dood spoor. Omdat jij zelf de ondernemer bent èn degene die de dienst levert, is het heel belangrijk, dat jij energie krijgt van je doelgroep. Op het moment, dat je je hart vergeet in te schakelen bij je keuze, is de kans groot, dat je geen natuurlijke match bent met jouw doelgroep. Jij en je klanten vinden elkaar niet ‘automatisch’ leuk. Dat kost je klanten…
  • Kies voor een niche
    Als je het gevoel hebt, dat iemand schrijft over een probleem precies zoals jij dat probleem ervaart, dan voel je je begrepen. Dan voel je je gehoord. Automatisch verwacht je, dat diegene misschien wel een oplossing heeft, die bij jou en je bedrijf past.

Specialiseer je in een klein deel van de markt, zodat je in kunt zoomen op hun specifieke problemen. Breng focus aan en kies dus specifiek en voorkom een te algemene keuze.

 

Als je mensen van hun vermoeidheidsklachten af kunt helpen, dan kun je in principe iedereen met vermoeidheidsklachten helpen. Kies je bijvoorbeeld voor vrouwen in de overgang, die last hebben van vermoeidheid, dan kun je inzoomen op alle oorzaken en gevolgen van de combinatie van overgang en vermoeidheid. Maar ook op de levensfase. Kinderen zijn uit huis. Ze hebben weer meer vrijheid. Hoe zijn hun toekomstperspectieven? Je wordt door de keuze voor een doelgroep gemakkelijker erkend als expert op het gebied van vermoeidheidsklachten

Zorg voor herkenning en mogelijke identificatie
Door bij het bepalen van je doelgroep gebruik te maken van jouw eigen worstelingen in het verleden, die je nu overwonnen hebt, kunnen jij en je klanten zich gemakkelijk met elkaar identificeren. Als jij de problemen, waar zij nu mee zitten, zelf hebt doorleefd, dan heb je ervaren, wat zij nu ervaren. Hierdoor voel je zelf compassie met de ander.

Zo wil ik jullie graag helpen als je worstelt om klanten aan te trekken en effect te hebben met je marketing. Ik wilde eigenlijk het liefst iemand hebben, die mijn diensten verkocht. Dan kon ik ten minste lekker ‘mijn ding doen’. Tot ik een paar sleutels vond en inzag, dat mijn expertise juist ligt op het aantrekken van klanten en het overwinnen van de hobbels op het gebied van ondernemen juist voor die expert, die alles zelf en alleen moet doen. Zichzelf tegenkomt en zijn eigen waarde onderschat.

Als je uitgaat van jouw eigen worstelingen, dan klinkt er iets anders door in jouw marketing. Je doet het niet alleen voor het geld of het brood op de plank. Je wilt de klant bijvoorbeeld het leed besparen, waar jij zelf last van hebt gehad.

Ik wens je een goede keuze toe. Dat levert je op, dat het aantrekken van klanten veel gemakkelijker wordt. Je wordt zichtbaarder, hebt meer te bieden en gaat efficiënter werken.

DOWNLOAD GRATIS

Gratis tips & artikelen