Hoe je Marketing en Verkoop leuk gaat vinden

Gisteren sprak ik een interieuradviseuse, die inmiddels veel kennis opgedaan heeft over marketing en verkoop. Ze weet wat ze moet doen, maar het voelt als moeten en ze vindt het eigenlijk helemaal niet leuk. Als ze een blog of een nieuwsbrief moet schrijven, dan kost haar dat enorm veel energie. Ze vraagt zich af of mensen wel op haar content zitten te wachten. Of het wel waardevol voor hen is.

Heel herkenbaar, nietwaar? Voor mij in ieder geval wel. Alles wat met verkoop te maken had, had ik liever uitbesteed. Het liefst had ik iemand anders of een team, dat ervoor zorgde, dat ik iedere dag kon coachen…

Totdat ik ontdekte, dat verkopen eigenlijk ook coachen is. En voor marketing moet je goed begrijpen, waarom mensen jouw dienst zouden willen kopen en in welke fase van het aankoopproces zij zitten. Super interessant…Er kunnen verschillende redenen zijn, waarom je marketing en verkoop nog niet zo leuk is voor jou. Maar ik kan je verzekeren, als je ervan houdt om met mensen te werken, dan kan het ook voor jou leuk zijn. Wat weer maakt, dat je er goed in wordt…

Ik deel hier een paar sleutels, die voor mij en mijn klanten werken om marketing en verkoop leuk te vinden:

1. Kies voor klanten, die bij je passen 
Richt je op klanten, waarmee jij een klik hebt. Die jij heel gemakkelijk begrijpt. Als je met je klanten kunt lezen en schrijven, dan leveren jouw klanten je energie op. Je verdiept je graag in hun problemen om hen oplossingen te bieden. De ideeën voor mijn marketing krijg ik vaak, doordat ik bij klanten zie en hoor, wat hun problemen zijn.

2. Welke impact wil je maken? 
Als je weet waar je het voor doet, waarin en voor wie je een verschil wil maken, dan gaat het niet meer om wat mensen van jouw content vinden. Dan komt de content van binnenuit. Dan heb je wat te vertellen en te delen.

3. Deel vanuit je passie en expertise 
De energie, die je uitstraalt in je communicatie is misschien nog wel belangrijker dan wàt je deelt. Ga eens na wat je zo leuk vindt aan je werk als je jouw expertise aan het inzetten bent. Welke elementen daarvan kun je inzetten om zichtbaar te worden en waarde te delen met jouw doelgroep? Misschien bepaalt het al het kanaal of het medium, dat je kiest. Word jij blij van presenteren? Neem dan vooral filmpjes op.

Als je meer handvatten wilt hebben om je passie en expertise te gebruiken in je marketing en verkoop, dan kun je hier een oefening downloaden, die ik voor je gemaakt heb.

Je leert, wat jij kunt doen om met plezier en passie jouw marketing en verkoop te doen.

Kortom, het scoren van de deal begint ‘aan de tekentafel’.  Zeker als je het wiel niet iedere keer opnieuw wilt uitvinden, niet alleen maar uurtje-factuurtje wilt blijven werken en goede prijzen voor jouw expertise wilt vragen. Dan ga je meer verdienen en zelfs tijd over houden.

Wil jij ook leren om van een lead gemakkelijk een klant te maken? Neem dan een eerste stap en download dan hier mijn gratis E-book ‘Met de Stroom Mee-marketing – Hoe je klanten aantrekt, die van nature bij je passen’.

DOWNLOAD GRATIS

Gratis tips & artikelen