7 Tips om een overtuigende Elevator Pitch te houden

coach houdt elevator pitch

Op zoek naar opdrachten of klanten? Dan is een overtuigende Elevator Pitch kunnen houden essentieel. Je kunt niet zonder  een korte en krachtige presentatie, waarmee jij jezelf en jouw businessconcept presenteert. Je wil een in staat zijn de ander te overtuigen van jouw waarde en bevlogenheid.

In de tijd dat je samen met een potentiële klant of mogelijke ambassadeur in de lift staat, moet jij in staat zijn om jouw toegevoegde waarde duidelijk te maken en de ander te interesseren om verder met je te praten. Hij moet dus weten, dat jij dé oplossing bent voor zijn probleem.

Waarom wil je een overtuigende Elevator Pitch houden?

Eigenlijk kun je jouw Elevator Pitch inzetten op ieder moment, dat je iets over je bedrijf wilt vertellen. Ook als het onverwachts is. Dan kun je meteen vertellen wat jij kunt betekenen, wat jou drijft en onderscheidt. Je komt dan altijd beslagen ten ijs. Zo kom je professioneel over en wek je vertrouwen. Voorbereid zijn om je Elevator Pitch te houden hebben, kan dus het verschil maken.

Heel concreet houd je je Elevator Pitch tijdens acquisitiegesprekken of tijdens netwerkbijeenkomsten. Hoe fijn is het dan, als je helder en overtuigend overkomt zonder dat het zweet je uitbreekt?

Wat zeg je, als je een Elevator Pitch houdt?

  • Wie ben jij? Van welk bedrijf?
  • Wat drijft jou? Waarom doe je wat je doet?
  • Wie is jouw doelgroep? Voor welke klanten heb jij iets te bieden?
  • Voor welk maatschappelijk probleem bied jij een oplossing?
  • Welke oplossing bied je?
  • Wat zijn daarvan de voordelen?
  • Waar ben je naar op zoek?

Hoe houd je een overtuigende Elevator Pitch?

Niet alleen wát je vertelt, maar met name ook hóe je vertelt, maakt of je verhaal overtuigend is of niet. Het non-verbale deel van je Elevator Pitch is nog belangrijker voor je geloofwaardigheid dan de woorden die je kiest. Hieronder geef ik je met name een aantal tips, die effect hebben op hoe je jouw Elevator Pitch overtuigend houdt.

1.    Straal rust en vertrouwen uit.

Zorg dat je stevig staat of zit. Haal rustig adem. Weet dat je op jezelf kunt vertrouwen. Kortom, ben aanwezig.

2.    Authentiek en Persoonlijk.

Als je je Elevator Pitch houdt, laat jezelf dan zien zoals je bent. Blijf dichtbij jezelf en doe geen ‘kunstje’. Jouw boodschap komt alleen maar over, als mensen jou als persoon vertrouwen. Vertel je verhaal vanuit je hart en laat je gevoel spreken.

3.    Maak werkelijk contact en stem je op de ander af.

Zorg, dat je niet alleen maar aan het zenden bent, als je je pitch houdt. De ander wil zich nl. gezien voelen. Stem je aandacht, je energie en je inhoud af op de ander. Verplaats je in de behoefte van je publiek. Waarom is het voor hen interessant?

4.    Breng structuur aan in je verhaal.

Deel je verhaal op in onderdelen of stappen. Bepaal per onderdeel wat je wilt overbrengen of bereiken met wat je zegt. Handig zijn de “7 W’s” (Wie, Waarom, Wat, Waar, voor Wie, Wanneer en Hoe). Zo onthoud je zelf beter, waar je bent in je verhaal en je speelt in op de vragen die je publiek heeft.

5.    Houd het simpel.

Als je een Elevator Pitch houdt, heb je één minuut. Eén minuut is kort. Jouw publiek heeft niet jouw kennis en achtergrond. Gebruik ‘Jip en Janneke-taal’. Je wilt dat de ander jouw boodschap onthoudt en aan anderen kan vertellen.

6.    Trigger, raak en inspireer.

Schud je publiek wakker. Maak hen nieuwsgierig. Dat kan bijvoorbeeld door te beginnen met het vertellen van een metafoor, een gebeurtenis of een voorbeeld. Maar je kunt ook denken aan een gedurfde uitspraak. Zo krijg je de aandacht en blijft jouw boodschap hangen.

7.    Goed afsluiten.

Voor het houden van een overtuigende pitch is de afsluiting ook belangrijk. Je wilt immers, dat de ander zich jou nog herinnert. Herhaal je je naam en bedrijfsnaam en stel een vraag. Vraag of de ander interesse heeft om een afspraak te maken. Of dat hij mensen kent, waar dit interessant voor is. Liever nog vraag je naar een specifiek persoon met naam en toenaam met de reden erbij. Stel in ieder geval een vraag, die de ander in beweging kan brengen om iets voor jou te doen.

Wil je live leren hoe je authentiek en moeiteloos kunt presenteren? En hoe je jouw publiek in de luisterstand brengt? Hoe je overtuigend bent, terwijl jij vertelt, wat je doet?

Kortom, wil je leren hoe je een overtuigende Pitch houdt? Maak dan gebruik van mijn zomeractie en kom naar de Masterclass ‘Jouw Overtuigende ElevatorPitch’. Nog een paar dagen geldt de EarlyBirdkorting en betaal geen € 197,- maar slechts € 97,-. Wees er snel bij, want vol = vol.

Info - aanmelden Masterclass

DOWNLOAD GRATIS

Gratis tips & artikelen