Waarom je geld laat liggen, als je heel druk bent…

“Niemand neemt de leiding over mijn bedrijf...

Daar ben ik veel te druk voor…”

Dit vertelde één van mijn klanten mij zojuist. Ze is coach in het onderwijs en ondersteunt schooldirecteuren om van hun school een prettige leeromgeving te maken, zodat leerlingen zich goed ontwikkelen en leerkrachten niet uitvallen.

Tijdens mijn Masterclass ‘Jouw Overtuigende Elevator Pitch’ realiseerde ze zich, dat ze wel een concierge, een chauffeur en een boekhouder in haar bedrijf heeft, maar geen leidinggevende of directeur… Ze maakt wel de ruimte in orde, rijdt van A naar B en doet haar boekhouding, maar richting of structuur aanbrengen…

Hierdoor is ze altijd keihard aan het werk. Zoals ze zelf zegt, is ze heel druk is met ‘dingetjes’… núttige ‘dingetjes’. Maar ze blijven wel los zand en laat ze als ondernemer geld liggen.

Zij is niet de enige. Veel zzp’ers zijn kennisondernemer en verdienen hun geld met hun expertise. Het liefst zijn zij bezig met datgene waar ze zo goed in zijn en veel van weten. Werken ín hun bedrijf.

Dat gaat ten koste van de groei van hun bedrijf en het rendement op hun inspanningen. Eenvoudiger gezegd:

 

"Door alleen ín je bedrijf werken, geef je de regie uit handen. Dat kost je geld!"

Je laat geld liggen als je geen systeem aanbrengt

Door bijvoorbeeld geen marketing systeem in je bedrijf te bouwen blijft je marketing en acquisitie aan elkaar hangen van ‘toevallige klanten’. Hierdoor heb je geen regie over je omzet. Je houdt last van pieken en dalen in je omzet. Je mist klanten, die je wel gehad zou kunnen hebben, maar die langer doen over hun beslissingsproces. Je moet alles steeds handmatig doen en kunt niets automatiseren.

Je laat geld liggen als je alleen maatwerk levert

Veel zzp’ers leveren steeds maatwerk voor hun klanten. De klant is immers koning! Door maatwerk te leveren lijkt het alsof je meer kwaliteit levert. Maar op de lange termijn is dat helemaal niet waar.

Door je eigen aanbod samen te stellen en te standaardiseren, pak je zelf de regie over je bedrijf. Voor je klanten wordt jouw toegevoegde waarde juist hoger. Als expert weet jij immers, wat ervoor nodig is om een bepaald probleem op te lossen en niet de klant zelf. Die heeft juist het probleem en zoekt naar een oplossing. Door te standaardiseren wordt de toegevoegde waarde voor de klant daarom juist groter.

Hierdoor:

  • Ben je minder tijd kwijt voor de ontwikkeling van je diensten
  • Kun je hogere prijzen voor je dienstverlening vragen
  • Kun je opschalen, waardoor je in dezelfde tijd meer klanten kunt helpen

Je laat geld liggen als je geen marketingstrategie hebt

Zonder marketingstrategie schiet je met losse flodders. Soms schiet je raak, maar vaak missen je marketingacties hun doel. Je kunt zonder plan geen synergie aanbrengen tussen de verschillende marketingtools. Het kan zijn, dat je met advertenties op Facebook wel bezoekers naar je site leidt. Maar als je website er niet op is ingericht om deze bezoekers op je mailinglijst te krijgen, dan worden er veel minder bezoekers uiteindelijk klant.

Als je meer wilt gaan verdienen en je bedrijf wilt laten groeien, is het pure noodzaak om je bedrijf te gaan leiden. Meer ààn je bedrijf dus. Zo ga je de juiste dingen doen. Met de juiste mensen in gesprek. Zet je de juiste kanalen en middelen in. Kortom, zo zorg je dat je geld bespaart en meer rendement haalt uit je eigen inspanningen.

Ben jij benieuwd, waar jij geld laat liggen? Waar jij kunt besparen en meer rendement uit je eigen inspanningen kunt halen? Meld je dan aan voor een gratis ‘InspiratieSessie. In de maanden juli en augustus heb ik plaats voor maximaal 10 ondernemers. Dus meld je snel aan.

Hand met lamp als logo van Acquireren zonder te verkopenInspiratiesessie

Maak kans op een gratis sessie! (t.w.v. € 147,-)

DOWNLOAD GRATIS

Gratis tips & artikelen