Zonder overtuigend verhaal kom je niet in beweging . . . Dus niet aan klanten . . .

Zonder overtuigend verhaal kom je niet in beweging

“Ik kwam niet in beweging,

omdat ik mijn verhaal nog niet 'rond' had.”

Dit is een uitspraak van een klant van mij. Ze is trainer en coach en helpt teamleiders, die worstelen met stroef lopende teams, om hun team te laten excelleren vanuit persoonlijk leiderschap.

Na de Masterclass ‘Jouw Overtuigende Elevator Pitch’ vertelde ze me, wat ze zichzelf realiseerde. Eigenlijk kon ze al een hele tijd moeilijk in beweging komen om teksten voor haar website te maken. Ook was er van alles in haar hoofd, dat haar tegenhield om afspraken te maken met mogelijke klanten. Ze was er nu achter gekomen, dat dat kwam, omdat ze haar eigen verhaal niet goed rond had. Het was nog niet overtuigend.

Een overtuigend verhaal – een soepel acquisitiegesprek…

Omdat ze nu zelf beter snapte, waarom ze haar producten in de markt wilde zetten, had ze nu het gevoel, dat ze mocht gaan bewegen. Ze vertelde over haar laatste acquisitiegesprek. Dat was zó anders. In plaats van haar producten te verkopen verkocht ze eigenlijk haar visie op de wereld. Ze kon helemaal in contact met haar mogelijke klant zijn en het gesprek liep veel soepeler.

Wat maakt haar verhaal nu overtuigend?

Zoals ze zelf aangeeft: Ze weet nu wat haar drive is om juist dít te doen. Ze heeft ontdekt, wat haar eigen ontslag en de moeilijke periode, die daarmee samenhangt, te maken heeft met haar eigen bedrijf. Met haar aanbod bespaart ze anderen, wat haar zelf is overkomen. Haar verhaal krijgt hierdoor een andere lading, overtuigender voor zichzelf èn voor de ander.

Mijn eigen worsteling om mijn verhaal rond te krijgen

Toen ik haar verhaal hoorde, was het alsof ik mijn eigen film terug spoelde. Naar de tijd, dat ik het vreselijk vond om mijn verhaal te vertellen. Dat ik het gevoel had mezelf te moeten verkopen… Dat andere mensen mij nog niet begrepen… De worsteling, die dat opleverde om mijn websiteteksten te schrijven, mijn programma samen te stellen, mijn marketingstrategie te bepalen etc….

Nu ben ik erachter, dat dat kwam, doordat ik mijn doelgroep niet goed kon kiezen. Als marketeer begreep ik als geen ander, waarom dat belangrijk was en toch… het voelde zo ‘gemaakt’. Als ik de ene doelgroep koos, dan sloot ik de andere doelgroep uit…

Ook de problemen, die ik zou oplossen… Die klonken allemaal zo hol en oppervlakkig. Wat ik te brengen had, had toch veel meer diepgang?

Diamant wordt verpakt waardoor waarde overtuigend is

Het keerpunt in mijn worsteling om aan klanten te komen

Totdat ik me realiseerde, dat er onderscheid is tussen de inhoud die ik bied en mijn marketing. Daarin is marketing zoiets als de verpakking. Mijn producten zijn de diamanten, die ik voor de klant nog moet inpakken in een mooi doosje, een luxe pakpapiertje met een mooie strik.

Als ik nl. niet aansluit bij de belevingswereld van mijn klanten, bij hùn behoefte…, dan zien zij niet hoe waardevol die diamanten zijn…

Bij dit inzicht zou ik nooit gekomen zijn zonder mijn drive om uit te vinden, hoe ik mezelf kon verkopen zonder te verkopen… Ik vind niets frustrerender dan het gevoel, dat je weet dat je zoveel te bieden hebt, maar het komt er niet uit…

Daarom is het verhaal van deze klant voor mij één van de redenen, waarom ik doe, wat ik doe. Daar krijg ik een brok van in mijn keel.

Tips om je verhaal ‘rond’ te krijgen, zodat het overtuigend wordt

Worstel jij ook met je marketing en verkoop? Krijg jij je websiteteksten maar niet rond? Of vind je het altijd zo lastig om een onderwerp voor jouw blog te vinden? Misschien moet je super hard werken om aan klanten te komen of houdt iets jou nog tegen om in actie te zijn.

De kans is groot, dat jij jouw eigen verhaal nog niet ‘rond’ hebt. Dat het nog niet overtuigend is, omdat er in jouw verhaal nog niet doorklinkt, waarom jij doet wat je doet. Daarom ben je niet overtuigend en moet je blijven overtuigen. Daarom is het lastig om teksten te maken voor je website of inhoud voor je blog te vinden. Daarom blijft het trekken en duwen…

Verlang jij ernaar om meer flow aan te brengen in je bedrijf? Met meer gemak klanten aan te trekken? Meld je dan direct aan voor een gratis InspiratieSessie. Klik hiervoor op de aanmeld-button aan de rechterkant.

In een InspiratieSessie krijg jij duidelijk, waar je nu staat met je bedrijf, waar je naartoe wilt en wat je tegenhoudt. Je krijgt inzicht in wat je te doen staat en wat jouw eerste stap is om jouw doelen met je bedrijf te bereiken. Dus wil je deze zomer gebruiken om straks te versnellen, zorg dan dat je kans maakt op één van de gratis sessies.

Hand met lamp als logo van Acquireren zonder te verkopenInspiratiesessie

Maak kans op een gratis sessie! (t.w.v. € 147,-)

DOWNLOAD GRATIS

Gratis tips & artikelen