Weg van Paashaas-marketing…

Paashaas-marketing… Of heb jij ook liever Tony Chocolonely-marketing?

Hoe je het hart van je klant wel ècht kunt raken…

“Ik heb een hekel aan al die marketingpraat! Op Facebook word ik ermee doodgegooid. Allemaal diezelfde gebakken lucht, die ze verkopen…” Dat wil ik niet voor mijn bedrijf doen. Dat is net zoiets als die foute autoverkoper met zijn gladde praatjes…

Dit is een uitspraak, die ik steeds vaker hoor van mijn klanten. Ze ervaren enorm veel weerstand tegen het gaan inzetten van marketing voor hun bedrijf. Ze willen hun klanten niet manipuleren en in de val lokken. Ze verlangen naar echtheid en oprecht contact, niet naar nog meer masker en show…

Ik noem dit soort marketing ook wel ‘Paashaas-marketing’. Als je een chocolade Paashaas ziet, weet je dat hij van binnen hol is. Dat is aan veel marketing ook af te lezen. Marketing met een dun laagje chocola… meestal niet van de beste kwaliteit. Mijn lievelingschocola is Tony Chocolonely - èchte chocola... Door-en-door… Van binnen en van buiten hetzelfde. What you see, is what you get… Bovendien gaat hùn marketing ergens over!

 

3 oorzaken van ‘Paashaas-marketing’:

1.   Veel ondernemers blazen hun eigen marketing op.

De beloofde resultaten worden te weinig waargemaakt.

Als je klanten belooft, dat je hen leert om naar een omzet te groeien van minimaal € 100.000,- en 80% van je klanten lukt dat ondanks jouw jaarprogramma helemaal niet. Dan zorgt, dat voor teleurstelling en wantrouwen. Ze hebben wel veel geïnvesteerd en niet de beloofde waarde gekregen. Slecht voor jouw imago èn slecht voor het imago van de hele branche.

2.   Marketing vanuit het verkeerde perspectief.

Hiermee bedoel ik, dat marketing wordt ingezet om te verkopen vanuit het eigenbelang van de verkoper. Het maakt niet uit of de klant het beste af is met het aangeboden product. Hij wil gewoon zoveel mogelijk verkopen.

Dat is oude marketing… manipulatie-marketing… Dan is marketing geen middel om je klant te interesseren, te inspireren en te helpen om een passende beslissing te maken. Dan heb je niet het einddoel nl. een tevreden klant voor ogen. Dan gaat het alleen maar om jouw portemonnee. Niet meer om je klant. Geen wonder dat hij op zijn hoede is…

3.   Teveel dezelfde boodschap.

Ondernemers onderscheiden zich te weinig van hun concurrenten. Ze vertellen eigenlijk allemaal hetzelfde verhaal. Steeds meer ondernemers hebben een programma of training gedaan om zelf ook hun marketing te leren doen. Ze hebben een formule geleerd, die ze eenvoudigweg toepassen. Vaak zijn die probleem-resultaat-marketingboodschappen veel te algemeen. De klant heeft het al vaker voorbij zien komen en voelt zich niet meer aangesproken en denkt: “Oh ja, daar heb je er weer zo één…”.

 

3 tips 'Weg van Paashaas-Marketing

De scheidslijn tussen ‘Paashaas’-marketing en ‘Volle chocolade’-marketing is heel dun. Onderstaande tips helpen om je marketing te laten kloppen met wie je bent en wat je levert. Dan help je je klant met je marketing door hem te raken en inspireren.

1.   Maak de beloofde resultaten daadwerkelijk waar.

De beste marketing blijft nog steeds mond-tot-mondreclame van een tevreden klant. En hoe krijg je een tevreden klant? Leveren, wat je hebt beloofd… èn eigenlijk zijn verwachtingen overtreffen.

“Ja maar… als coach kan ik toch het resultaat van mijn klanten niet garanderen…?” Dat klopt… Je kunt echter wel meer doen dan alleen vertellen, wat je zelf hebt gedaan, de stappen geven en met je eigen succesvoorbeelden strooien.

2.   Zet jouw klant en zijn behoefte centraal.

Het vraagt wat lef. Je doelgroep nog specifieker maken en helemaal inzoomen op de situatie van jouw klant. Je marketing wordt hierdoor veel persoonlijker. Je klant voelt zich meer begrepen en geholpen.

Stel, ik ben een carrièrevrouw ben van 30 jaar met 2 kleine kinderen. Na de zwangerschap van mijn jongste zijn mijn zwangerschapskilo’s niet meer verdwenen. Hoewel ik vóór de kinderen ook altijd die paar kilo minder wilde wegen en dus niet tevreden was met mijn figuur, verlang ik terug naar de tijd, dat leuke korte zomerjurkje me eigenlijk nog heel goed stond. Nu moet ik zoveel ballen in de lucht houden. Als ik ’s avonds de kinderen in bed heb gelegd, klap ik mijn laptop open… Eigenlijk te moe om nog te werken, want we hebben nog steeds last van gebroken nachten… Laat staan, dat ik tijd en energie heb om naar de sportschool te gaan. Om mezelf door de dag heen te helpen, ga ik toch iets te vaak voor die chocola door de knieën…

Of

Stel, ik ben een vrouw tegen de 50 – net in de overgang of er net voorbij… Mijn kinderen gaan al bijna het huis uit. Ik heb al zoveel diëten gedaan, maar eigenlijk zijn er alleen maar meer kilo’s bijgekomen. Ik heb de moed opgegeven, dat het mij ooit nog zal lukken. Zeker nu niet meer. Als je ouder wordt, wordt je metabolisme immers trager. Als ik de trap oploop, dan hijg ik als ik boven kom. Daar schaam ik voor… Ook maak ik me zorgen over de toekomst. Die kilo’s zijn niet goed voor mijn gezondheid. En wat nou, als ik straks steeds minder kan? Word ik dan zo’n oude oma, als ik straks kleinkinderen heb. Zo’n oma, die voor de deur afgezet moet worden, geen grote wandeling kan maken? Niet echt meer mee kan doen?

Je snapt, dat door je doelgroep specifieker te maken en te durven kiezen, dat je veel meer in kunt zoomen op de belevingswereld ofwel van die jonge 30-er met jengelende kinderen aan haar benen ofwel van die vrouw van middelbare leeftijd die graag jong wil blijven…

3.   Breng bezieling in je boodschap.

Als jij onderscheidend en overtuigend wilt zijn, laat je marketing dan uit je hart komen.  Maak het persoonlijk. Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Waar zit jouw persoonlijke betrokkenheid of anders gezegd jouw ‘WHY’? Waar zit jouw eigen (overwonnen) pijn? Of waar ben je boos over?

Voor mij is het belangrijk, dat jij als vrouwelijke ondernemer leert om klanten te krijgen. Omdat je dan volledig tot je recht komt. Je kunt blijven ontwikkelen. Naar je hart luistert en jouw eigen pad kunt lopen. Rustig slapen, omdat je geen zorgen hebt over de toekomst. Je kunt in je geliefde huis blijven wonen. Studies, reizen, ervaringen mogelijk maken voor je kinderen en voor jezelf.

Waarom? Ik heb zelf zoveel verdriet en frustratie gevoeld, dat ik niet wist wat ik wilde. Niet kon vertellen, waar ik goed in was en wat ik kon betekenen… Hoe ik mezelf moest verkopen… Hoe ik onderscheidend was ten opzichte van andere coaches…

Ik weet, wat het is om peentjes te zweten op mijn eerste netwerkbijeenkomst…
Te weinig oriënterende gesprekken te hebben…
Me af te vragen hoe lang ik het nog kan redden…

Als één van mijn klanten met tranen in haar ogen ontdekt, waarom ze zo graag trainingen persoonlijk leiderschap wil geven… Dat ze eigenlijk steeds bezig is om haar klanten te leren, wat ze zelf heeft overwonnen na haar ontslag. Dan sta ik ook met tranen in mijn ogen en weet ik waarvoor ik het allemaal doe.

Wil jij ook een slag maken met je marketing, terwijl je wegblijft van Paashaas-marketing?

Maar weet je niet welke stappen je moet zetten of wat de beste volgorde is? Dan heb ik een super aantrekkelijk aanbod voor jou.

Vrijdag 17 mei a.s. geef ik de workshop ‘Onderscheidend zijn als Ondernemer’ van 13.00 tot 17.00 uur in de Koepel van Breda. Ik leer je dan welke stappen je kunt zetten om op te vallen tussen al die andere coaches, trainers en adviseurs en ervoor te zorgen, dat klanten juist jóu willen.

Voor de kosten hoef je het niet te laten…. Die bedragen maar € 25,- excl. BTW.

vergrootglas dat ondernemer uitlicht, die onderscheidend is

Workshop 'Onderscheidend zijn als ondernemer'

 

info -aanmelden

 

DOWNLOAD GRATIS

Gratis tips & artikelen